Rode bietjessalade met feta en rucola

Dit is een hele makkelijke en snelle supergezonde salade die ook nog eens heel lekker is!

Bietjes staan bol van de vitamine C en ijzer en zijn ook heel goed voor je lever. Sporters zijn dol op bietjes omdat het de doorbloeding naar de spieren en weefsels verbetert. Dit komt door het stofje nitraat in de bietjes. Deze stof wordt in het lichaam omgezet in stikstofmonoxide en heeft een verwijdend effect op de aderen. Bietjes hebben dus ook een gunstig effect op je bloeddruk!

Vrouwen die een zware menstruatie hebben kunnen in hun periode meer bietjes eten om meer ijzer binnen te krijgen. Je kunt bietjes voorgekookt vacuüm verpakt kopen, waardoor je heel snel de salade klaar hebt! Of je kookt zelf verse bieten en laat deze afkoelen. Dan kun je ook nog een andere kleur kiezen, want je hebt ook gele bietjes.

Ingrediënten voor 4 personen

  • 500 gram rode bietjes
  • 50 gram rucola , dit is meestal een halve zak. Maar gebruik gerust meer of minder. Kijk wat jouw favoriete verhouding is.
  • 100 gram feta
  • Verse bieslook naar smaak
  • Drie eetlepels extra vierge olijfolie
  • Een scheut omega 3 olie, bv hennepzaadolie of lijnzaadolie
  • Een flinke scheut appelazijn of balsamico
  • Een paar draaien zwarte peper

Bereiding

  1. Snij de bietjes in blokjes van twee cm en doe ze in een ruime schaal.
  2. Verkruimel de feta hierover.
  3. Knip de bieslook fijn over de feta heen.
  4. Strooi de peper er overheen.
  5. Voeg de olie en de azijn toe en roer het goed door elkaar.
  6. Als laatste voeg je de rucola toe en roer het weer goed door elkaar.
  7. Doe dit vlak voordat je de salade wilt eten. Anders wordt de rucola te slap.
Pastinaaksoep met kalamata olijven

Pastinaaksoep met kalamata olijven

Zoete aardappelsoep met rode linzen

Zoete aardappelsoep met rode linzen

Glutenvrije pannenkoek

Glutenvrije pannenkoeken

Mango shake

Mango shake

Klik hier voor alle recepten
Privacy Statement Koekjes